Pozycjonowanie strony salonu. Poprawiamy widoczność oferty w Google.

 24 kwiecień 2019 Adrian Narloch

Spis treści

Pozycjonowanie strony salonu kosmetycznego, czyli zdobycie wyższej pozycji w wyszukiwarkach.

Wokół pozycjonowania stron internetowych narosło wiele mitów za sprawą prostego powodu — działania algorytmu Google’a nie są udostępnione publicznie. Jedynie osoby pracujące bezprośrednio nad wyszukiwarką mogą wiedzieć jakie czynniki na 100% brane są pod uwagę podczas wyznaczania pozycji strony w wynikach wyszukiwania.

Aby wyszukiwarka zaindeksowała stronę WWW, musi odwiedzić ją robot (w kontekście oprogramowania, niefizyczny :), który ma za zadanie przeskanować całą architekturę strony wraz z jej treścią. Na tej podstawie zbiera informacje m.in. o tematyce witryny, umieszczonych obrazach oraz witrynach, do których linki umieszczone są w jej treści.

Dzięki obserwacjom poruszania się robota na stronie, specjaliści od pozycjonowania są w stanie z dużą dokładnością stwierdzić jakie działania należy podjąć przy budowie strony aby ułatwić jej indeksowanie. Działania takie nazywane są SEO ( z ang. Search Engine Optimalization), co oznacza po prostu optymalizację strony dla wyszukiwarek.

Jednym z elementów optymalizacji jest odpowiednia architektura strony, której uwagę poświęcimy w tym tekście.

Architektura strony, a pozycjonowanie. Czym ona jest?

Architektura strony w praktyce oznacza mapę powiązanych ze sobą podstron. Odpowiednie zaplanowanie mapy strony przed przystąpieniem do jej projektowania sprawi, że odwiedzający dużo szybciej znajdą poszukiwane informacje dzięki podziałowi podstron na kategorie dla nich zrozumiałe.

ilustracja architektury strony
Mapa strony odzwierciedla powiązania pomiędzy podstronami.

Dobre rozplanowanie architektury strony jest też bardzo ważne z poziomu robotów wyszukiwarek internetowych. Gdy zachowany jest odpowiedni, konsekwentny podział podstron zapewnia, że będzie ona zrozumiała równie dobrze dla robotów, co dla użytkowników.

Planowanie architektury strony. Jak podzielić zabiegi na stronie?

Planowanie architektury strony powinno nastąpić na wczesnym etapie jej tworzenia, zanim wybrany wykonawca przystąpi do projektowania jej wyglądu. Unikniemy w ten sposób późniejszych kosztów związanych ze zmianami na stronie wynikającymi z konieczności ponownej organizacji jej treści.

Na początku zaczynamy od strony głównej, ponieważ to ona będzie odsyłać odwiedzającego do kolejnych podstron, zawierających usługi i zabiegi.

Następnym krokiem jest ustalenie schematu według, którego będziemy kategoryzować zabiegi na stronie. W sieci często można natknąć się na schemat:

Strona główna -> Oferta

Unikamy takiego sposobu. Wrzucanie wszystkiego do jednego worka pt. “oferta” jest nie tylko niewygodne dla odwiedzającego, ale stanowi także problem dla robota indeksującego stronę.

Zamiast tego, należy zastosować precyzyjną, konkretną kategoryzację:

Strona główna -> Kosmetyka -> Zabiegi na twarz -> Oczyszczanie -> Mikrodermabrazja

Ten schemat jest akceptowalny, ale sprawa potrafi się skomplikować, gdy odwiedzający przychodzi na naszą stronę z problemem i nie wie do końca, który zabieg powinien wybrać, aby go rozwiązać. W takim przypadku możemy zastosować nawigację skupioną na problemie:

Strona główna -> Twój problem -> Trądzik -> Mikrodermabrazja

Wartym przemyślenia rozwiązaniem jest podział podstron w sposób podany w pierwszym przykładzie, dodając jednocześnie w menu odnośniki według schematu “Twój problem”, który przenosiłby odwiedzającego na odpowiednią podstronę.

Treść podstron. Co powinna zawierać?

Aby usługa była dobrze widoczne w wyszukiwarce dla potencjalnych klientów, należy zadbać o to aby każda utworzona w hierarchii podstrona zawierała:

  1. Nagłówek pierwszego stopnia (h1).
  2. Unikalną treść np. z opisem zabiegu/kategorii o długości min. 300 znaków.
  3. Rozdzielenie treści nagłówkami drugiego stopnia (h2).
  4. Unikalne obrazy/fotografie.
Ilustracja rozkładu treści na stronie
Wartościowa i ustrukturyzowana treść jest podstawą działań pozycjonowania.

Nagłówek pierwszego powinien być przemyślany, ponieważ wskazuje on, o czym będzie traktował tekst umieszczony poniżej niego. To na jego podstawie roboty indeksujące rozpoznają temat treści. Nagłówek dla podstrony z mikrodermabrazją może brzmieć “Zabieg mikrodermabrazji skóry twarzy”.

Treść nie może być kopiowana z innych stron, wyjątkiem są jedynie cytaty. Do opisu zabiegu używamy unikalnego tekstu stworzonego przez nas. Jeżeli zlecamy pisanie tekstów copywriterowi, przed publikacją warto sprawdzić, czy w jego dziele również nie znajdują się elementy skopiowane z innych źródeł w internecie.

Rodzielenie treści nagłówkami drugiego stopnia powinno nastąpić za każdym razem, gdy w tekście jest umieszczony np. dodatkowy wariant zabiegu, np. mikrodermabrazja diamentowa.

Obrazy i fotografie są opcjonalne, ale ich obecność wpłynie pozytywnie ogólną ocenę strony przez algorytm oraz pozycję strony w wynikach wyszukiwania google grafika.

Podsumowanie. Czy to wszystko jest konieczne?

Utworzenie strony przyjazną dla wyszukiwarek nie jest zadaniem trudnym, ale wymaga pewnego nakładu pracy. Jest to inwestycja długoterminowa. Dobrze przygotowana treść strony jest użyteczna nie tylko dla robotów indeksujących, ale także dla samych odwiedzających, którzy z pewnością docenią trud włożony w przygotowanie konkretnej, czytelnej i unikatowej oferty.

O autorze

Adrian Narloch

Założyciel marki Esthetify. Od ponad 8 lat projektuje i programuje interfejsy webowe dla polskich i zagranicznych klientów.