Jak stworzyć dobry formularz kontaktowy na stronie salonu?

 05 sierpień 2019 Adrian Narloch

Spis treści

Formularze są pośrednikiem kontaktu pomiędzy Tobą a zainteresowanymi ofertą

W budowaniu marki i pozyskaniu klienta warto zacząć opracowania strategii komunikacji i stworzenia zachęcających treści. Aby strona internetowa była funkcjonalna i przynosiła realne zyski, należy pamiętać umożliwieniu potencjalnym klientom łatwego kontaktu.

Pomocne w tym okazują się formularze kontaktowe. Dzięki nim klienci mogą zadać pytanie dotyczące oferty lub szybko zapisać się na wizytę. To proste i skuteczne narzędzie komunikacji umiejscowione na stronie internetowej salonu.

Jakie elementy uwzględnić podczas projektowania formularza?

Użytkownicy stron internetowych mają swoje wymagania i przyzwyczajenia. Jak powinny być zbudowane formularze kontaktowe, aby klienci chętnie je wypełnili? Oto kilka zasad.

  • Formularze powinny być jak najkrótsze. Nie możemy przestraszyć klienta skomplikowaną lub czasochłonną czynnością, ponieważ szybko zrezygnuje. Należy dążyć do zminimalizowania ilości wypełnianych pól oraz kliknięć.
  • Formularze projektujemy w pionie – tak łatwiej się je czyta i wypełnia. Ponadto, jest to forma występująca w wersjach mobilnych stron, do których przywykli użytkownicy.
  • Każde pole formularza powinno zawierać etykietę. Pamiętaj, że formularz opisany niejasno będzie zniechęcał użytkownika do wysłania zapytania.
  • Każde pole powinno zawierać przykładową wartość pola. Jeżeli pole dotyczy np. numeru telefonu, wyświetlamy format, w jakim chcielibyśmy otrzymać numer.
  • Wyświetlaj informacje zwrotne dotyczące wprowadzonych wartości. Istnieje możliwość sprawdzania poprawności wprowadzonych danych “w locie”. Odwiedzjący zostanie poinformowany jakie pola należy poprawić np. “Uwzględnij znak @ w adresie e-mail”, “Numer telefonu powinien składać się z 9 cyfr”.
Przykładowy formularz kontaktowy
Przykład obsługi błędów w formularzu

Gdzie umieścić formularze?

Warto przeanalizować witrynę salonu pod kątem oferty. Jeśli jest szeroko opisana na kilku podstronach, na końcu każdej z nich można zachęcić do kontaktu, implementując formularz lub jego skróconą wersję.

Formularze umieszczone pod ofertami są najskuteczniejsze (wysoki wskaźnik konwersji mierzonej ilością zapytań). Formularz powinien być także umieszczony w zakładce „kontakt” jako jedna z możliwości (obok adresu salonu, telefonu czy maila).

Co z danymi osobowymi?

Pamiętaj, że w momencie, gdy klient zostawia swoje dane (imię i nazwisko, adres e-mail czy numer telefonu) to Ty, w myśl rozporządzenia RODO, zaczynasz je przetwarzać. Daj klientom pewność, że ich dane są bezpieczne. Pod formularzem powinna się pojawić odpowiednia formuła - informacja kto, jak i po co będzie te dane przetwarzał.

Obsługa zapytań – nie zapomnij o kliencie!

Jesteśmy przekonani, że bardzo dbacie o obsługę każdego klienta. Salon kosmetyczny lub dobry fryzjer to miejsca dla osób lubiących luksus, piękno i dokładność. Dlatego pozwolimy sobie na koniec zostawić Wam kilka porad, dotyczących obsługi zapytań z formularzy kontaktowych.

  • Warto włączyć dźwięki powiadomień, aby nie przeoczyć żadnej wiadomości.
  • W miarę możliwości odpisujcie jak najszybciej – nie trzeba odpowiadać szczegółowo na pytania, wystarczy poinformować klienta, kiedy i w jakiej formie się skontaktujesz. Badania pokazują, że średni czas odpowiedzi na pytania od klientów to prawie 4 h, a tylko 11% przedsiębiorstw odpowiada na wiadomości w ciągu 10 minut. Buduj relację z klientem, zanim zareaguje konkurencja. Aż 36% zapytań przez formularze kontaktowe pozostaje bez jakiejkolwiek odpowiedzi.
  • Dotrzymaj słowa. Jeśli nie możesz odpisać od razu, zainwestuj w system CRM (Customer Relationship Managment), który przypomni Ci o wiadomości od klienta. CRM bardzo ułatwia komunikację w przypadku, gdy na zapytania klientów odpowiada więcej pracowników salonu. W systemie można nadawać wiadomościom statusy (np. wiadomość nieotwarta, komunikacja w toku, dosłać ofertę itp.), dzięki czemu żadna wiadomość i czynność z nią związana nie zostanie pominięta.
  • Nie wysyłaj klientowi więcej niż oczekuje – ogólna oferta powinna być dostępna na stronie internetowej, a w zapytaniu zazwyczaj pojawia się prośba o wyjaśnienie lub uszczegółowienie. Jednym z trendów marketingowych ostatnich lat jest indywidualizacja, polegająca na dostosowaniu oferty i obsługi do konkretnego klienta. Masowe rozsyłanie uniwersalnej oferty to pieśń przeszłości - indywidualne podejście do potrzeb klienta to nowe wymagania współczesnego marketingu i sprzedaży.
  • Jeśli klient poprzez formularz zapisał się na zabieg, daj mu jasne potwierdzenie, że wizyta została zarezerwowana.

O autorze

Adrian Narloch

Założyciel marki Esthetify. Od ponad 8 lat projektuje i programuje interfejsy webowe dla polskich i zagranicznych klientów.